Gå til indhold

Årsrapport for 2022

Skatteankestyrelsens årsrapport giver et overblik over styrelsens resultater og økonomi i 2022

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Skatteankestyrelsen var i 2022 på 17,5 måneder og lå dermed på niveau med 2021, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 17,4 måneder for alle klager på skatte- og vurderingsområdet.

I 2020 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på 26 mdr., mens den i 2018 og 2019 var på knap 30 måneder.

Styrelsens mål for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i mål- og resultatplanen for 2022 var på 22 måneder (og dermed højere end den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2021), fordi det var planen at afgøre en del ældre klagesager i 2022. Styrelsen afgjorde en del gamle sager, men arbejdet med klager på vurderingsområdet og de borgernære sager – som afgøres forholdsvis hurtigt – betød samlet set, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2022 kunne fastholdes på niveau med det gode resultat i 2021.

Skatteankestyrelsens direktør Winnie Jensen er tilfreds med, at niveauet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er fastholdt:

”Vi har et stærkt fokus på at sikre rimelige sagsbehandlingstider, og det har givet resultater. Vi fortsætter vores indsats for at sikre hurtigere afgørelser på de områder, hvor borgere og virksomheder stadig venter for længe på en afgørelse.”

I 2022 blev der i alt afgjort 8.889 klagesager.

Økonomi

Regnskabsresultatet viser, at Skatteankestyrelsen i 2022 har haft et samlet mindreforbrug på 38,7 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling på 442,6 mio. kr. Heraf vedrører 15,5 mio. kr. løn, og 23,1 mio. kr. vedrører øvrig drift.

Mindreforbruget skyldes blandt andet, at det ikke har været muligt at rekruttere i den forventede takt i løbet af året på grund af et vanskeligt rekrutteringsmarked.

Læs Skatteankestyrelsens årsrapport 2022