Strategi
Skatteankestyrelsen skal sikre kompetent og uafhængig klagebehandling på skatte- og vurderingsområdet med korrekte og forståelige afgørelser inden for en rimelig sagsbehandlingstid.
Derfor har vi en strategi frem mod 2026, og derfor arbejder vi med Skatteministeriets koncernfælles værdier.
Skatteankestyrelsens strategi 2026 sætter fokus på en effektiv og kompetent sagsbehandling og på at skabe transparens omkring opgaveløsningen. Det betyder, at vi fortæller, hvad vi gør, og hvad man kan forvente af os, og at borgere og virksomheder får korrekte afgørelser til rette tid.
Med strategien vil Skatteankestyrelsen nedbringe sagsbehandlingstiderne og samtidigt sikre en effektiv behandling af klagerne over de nye ejendomsvurderinger.
Strategien er bygget op om en overordnet ambition: Skatteankestyrelsen skal være en effektiv, kompetent og transparent styrelse. Og ambitionen er udmøntet i fire mål:
- Effektiv og ensartet klagebehandling af høj kvalitet
- Godt samarbejde med borgere og virksomheder, interessenter og øvrige myndigheder
- Kompetent intern administration
- Kompetente og engagerede medarbejdere og ledere
I strategien kan du læse mere om målene og de 12 indsatsområder, som målene skal nås igennem.
Læs Skatteankestyrelsens strategi 2026 – En effektiv, kompetent og transparent styrelse
Skatteankestyrelsen er en del af Skatteministeriets koncern, og derfor arbejder vi også ud fra Skatteministeriets fire koncernfælles værdier:
- Faglighed
- Ansvarlighed
- Samarbejde
- Udsyn
De fire værdier fungerer som pejlemærker for den måde, vi arbejder på i hele koncernen. Vores arbejde skal leve op til de højeste faglige standarder, og ansvarlighed er forudsætningen for at have så stor indflydelse, som vi har. Samarbejde handler om, at vi kun kan levere den højeste kvalitet, når vi er i dialog med vores omverden. Derfor skal vi både have dyb faglig specialisering og blik for samfundet omkring os.
Du kan læse mere om Skatteministeriets værdier på Skatteministeriets hjemmeside
Skatteankestyrelsen har en kommunikationsstrategi, som sætter rammen for vores samlede kommunikation. Kommunikationsstrategien er forankret i styrelsens overordnede strategi samt Skatteministeriets koncernstrategi, og den skal understøtte Skatteankestyrelsens opgaver bedst muligt.
Kommunikationsstrategien lægger vægt på, at vores kommunikation skal være klar, tydelig og rettidig, og at den skal tage udgangspunkt i modtagerens behov. Kommunikationen skal vise, at vi er lydhøre og samarbejdsorienterede.
Kommunikationen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever styrelsen som effektiv, kompetent og transparent. Derudover skal Skatteankestyrelsens kommunikation understøtte en nem og overskuelig klageproces og en uafhængig klagebehandling.
Skatteankestyrelsens mål- og resultatplan er et ledelsesværktøj, som understøtter dialogen om retning, mål og resultater mellem Skatteministeriets departement og Skatteankestyrelsen.
Mål- og resultatplanen kan ses her
Engangsvederlag til direktør
Styrelsesdirektørens engangsvederlag gives for en ekstraordinær indsats på baggrund af departementschefens vurdering af direktørens samlede performance over året.
Udmøntning for 2023 udgør 40.000 kr.