Gå til indhold

Sådan klager du over en ejendomsvurdering

Få et hurtigt overblik over, hvordan du sender en klage
Person sidder ved en computer

 

Klagen sendes til Skatteankestyrelsen

Skatteankestyrelsen er sekretariat for vurderingsankenævnene, der afgør de fleste sager. Du skal benytte Skatteankestyrelsens klageformular, når du sender klagen, medmindre du er fritaget eller undtaget fra Digital Post.

Send en klage

Find klagevejledningen fra Vurderingsstyrelsen

Hvis du har fået en klagevejledning fra Vurderingsstyrelsen, forklarer den, hvordan du klager, og hvad du skal være opmærksom på.

Du finder klagevejledningen ved at logge ind på vurderingsportalen.dk med dit NemLog-in, vælge fanen med den relevante vurdering og gå til afsnittet Ejendommens dokumenter og ID.

Vær opmærksom på, at du kun får klagebehandlet de vurderinger, du klager over. Hvis du er uenig i vurderingen for flere år, bør du derfor klage for hvert år, hvor du er uenig i vurderingen.

Hvad skal du have parat, når du klager?

  • Dit MitID
  • Et betalingskort eller MobilePay til betaling af klagegebyr
  • Din begrundelse for klagen
  • Klage over en vurdering for 2022 fra Vurderingsstyrelsen: Den vurdering, som du klager over.
  • Klage over en omvurdering for 2021 fra Vurderingsstyrelsen: Den vurdering, som du klager over.
  • Klage over en vurdering for 2020 af en ejerbolig: Vurderingsstyrelsens dokumenter Vurdering 2020 og Kompensation og/eller klage 
  • Klage over en historisk vurdering for 2013-2019 af en ejerbolig: Vurderingsstyrelsens dokument Kompensation og/eller klage
  • Klage over andre vurderinger og afgørelser fra Vurderingsstyrelsen: Den vurdering eller afgørelse, som du klager over
  • Evt. yderligere dokumenter, der underbygger din klage (fx en købsaftale eller billeddokumentation)
  • Fuldmagt (hvis du klager på vegne af en anden). Læs mere om fuldmagt

Du kan indsende filer som pdf, doc, docx, jpg, png, tiff. Du kan indsende op til 100 MB i alt.

Hvor finder du dokumenterne til brug for din klage?

Der er en frist for at klage

Der er en frist for at klage. Fristen er på enten 90 dage eller 3 måneder afhængigt af, hvilken vurdering du vil klage over. Du finder fristen i den klagevejledning, du får med vurderingen.

Læs Vurderingsstyrelsens vejledning om klagefrister på Vurderingsportalen

Du skal betale et klagegebyr for hver vurdering, du klager over

Det koster 1.200 kr. at klage over en vurdering for 2020 og senere år.

Det koster 600 kr. at klage over en vurdering for hvert af årene 2013-2019.

Klager du over vurderinger for flere ejendomme, skal du betale gebyr for hver ejendom.

Du får klagegebyret tilbagebetalt, hvis du får helt eller delvist ret i din klage. Hvis du klager over flere vurderinger, får du kun klagegebyret tilbage for de vurderinger, hvor du får helt eller delvist ret i din klage.

Læs mere om klagegebyr

Inden du klager

Inden du klager, er der er flere ting, som du bør overveje. Eksempelvis om din klage får betydning for din boligskat. Du skal også være opmærksom på, at ejendomsværdien eller grundværdien i vurderingen for 2020 og senere år kun kan ændres af klagemyndighederne, hvis ændringen er på mere end 20 %.