Der åbnes for klageadgangen i forbindelse med, at de nye vurderinger udsendes. Vurderingsstyrelsen sender vurderingerne ud i etaper.
Boligejerne får besked, når de kan klage over deres ejendomsvurderinger
Når du har fået besked fra Vurderingsstyrelsen om, at det nu er muligt at klage, kan du sende en klage over din vurdering til Skatteankestyrelsen.
Hvis du klager, inden du har fået besked, må du forvente, at din klage bliver afvist.
Reglen om, at du først kan klage, når du har fået besked om det, står i ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 7 og 8.
Sådan sendes vurderingen ud
Har du fået en foreløbig vurdering af din ejendom?
Du kan ikke klage over din foreløbige vurdering. Når du får din endelige 2022-vurdering, får du mulighed for at klage over den.
Hvis du mener, at din foreløbige vurdering er forkert, eller hvis du har spørgsmål til den, kan du kontakte Vurderingsstyrelsen eller læse mere på Vurderingsportalen.
Læs om mulighederne for at få ændret den foreløbige vurdering på Vurderingsportalen
Har du ansøgt om ændring af den foreløbige vurdering hos Vurderingsstyrelsen, så kan du i visse situationer klage, hvis Vurderingsstyrelsen ikke vil ændre den. Vurderingsstyrelsen vejleder dig om dine muligheder for at klage.
Hvem kan klage?
Du kan klage, hvis du har fået besked fra Vurderingsstyrelsen – se mere i dokumentet Kompensation og/eller klage, når du er logget på vurderingsportalen.dk.
Andre situationer, hvor boligejere kan klage
Sådan klager du
Det er enkelt at sende en klage, men der er nogle ting, du bør være opmærksom på, inden du klager. Eksempelvis om din klage får betydning for din boligskat. Du skal også være opmærksom på, at vurderingen – dvs. ejendomsværdien eller grundværdien – for 2020 kun kan ændres af klagemyndighederne, hvis ændringen er på mere end 20 %.
Få mere vigtig viden, inden du klager
Hvis du vil klage, skal du bruge Skatteankestyrelsens klageformular, medmindre du er fritaget eller ikke er omfattet af Digital Post. Når du bruger klageformularen, er der nogle dokumenter, som du bør have klar.
Læs mere om, hvordan du klager
Sådan behandler vi en klage over en vurdering
Se de trin, som en typisk klagesag om vurdering af en ejerbolig går igennem, inden den afgøres.
Det er ikke muligt at klage over din nye vurdering eller de historiske vurderinger af din ejendom, før du har fået besked fra Vurderingsstyrelsen om, at du kan klage.
Du får besked med Digital Post. Hvis du er fritaget eller ikke er omfattet af Digital Post, får du besked med almindelig post.
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder.
Du kan læse mere om klagegebyret på denne side
- Klagen skal være skriftlig.
- Klagen skal være begrundet.
- Den vurdering, du klager over, skal angives.
- Alle de punkter, du klager over, skal angives.
- Hvis du vil klage over den nye vurdering 2020, skal du vedhæfte dokumentet med brevet Vurdering 2020 – Vi har vurderet din ejendom og dokumentet med brevet Hvis du vil klage, er det nu muligt. Du får dokumenterne på vurderingsportalen.dk. Hvis du er fritaget eller undtaget fra Digital Post, får du dokumenterne med almindelig post.
- Hvis du vil klage over en historisk vurdering, skal du vedhæfte dokumentet med brevene Sådan kan du se de historiske vurderinger og Hvis du vil klage, er det nu muligt. Du får dokumentet på vurderingsportalen.dk. Hvis du er fritaget eller undtaget fra Digital Post, får du dokumenterne med almindelig post.
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage.
Gå til klageformularen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post.
Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Vurderingsstyrelsen om din klage
- Vurderingsstyrelsen sender deres materiale om sagen til Skatteankestyrelsen – Vurderingsstyrelsen kan dog beslutte at genoptage din ejendomsvurdering, hvis du er enig i dette.
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
- Det er Skatteankestyrelsen eller et vurderingsankenævn, der træffer afgørelse i sagen, medmindre din sag bliver henvist til Landsskatteretten
- Vi sender dig en afgørelse ca. 12-18 måneder efter, at vi har modtaget din klage.
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Sammen med afgørelsen får du en vejledning om, hvordan sagen kan indbringes for domstolene.
Har du spørgsmål om din ejendomsvurdering eller boligskat?
Du skal henvende dig til Vurderingsstyrelsen eller gå til Vurderingsportalen, hvis du har spørgsmål om din ejendomsvurdering.
Hvis du har spørgsmål om boligskat, kan du også læse mere på Vurderingsportalen.
Læs om vurderingen og om boligskat på Vurderingsportalen
Spørgsmål og svar om klage over vurderingen
Find svar på de hyppigste spørgsmål om klage over vurdering af ejerboliger.
Du skal som udgangspunkt benytte Skatteankestyrelsens klageformular, når du sender klagen.
Der er nogle ting, du bør være opmærksom på, inden du sender en klage. Og hvis du klager, beder vi dig om at have nogle dokumenter klar.
Læs mere om, hvordan du klager
Hvis du har fået din nye ejendomsvurdering for 2020 og har fået besked om, at du kan klage, fra Vurderingsstyrelsen – Hvis du vil klage, er det nu muligt – kan du som boligejer klage over vurderingen for 2020.
Du kan også klage over vurderingerne for 2013, 2015, 2017 og 2018 (de historiske vurderinger).
Hvis din ejendom er blevet omvurderet for årene 2013-2019, kan du derudover klage over omvurderingerne.
Du kan læse mere om, hvad du kan klage over i Vurderingsstyrelsens brev Hvis du vil klage, er det nu muligt.
Det koster 1.200 kr. at klage over en vurdering for 2020.
Det koster 600 kr. at klage over en vurdering for hvert af årene 2013-2019.
Klager du over vurderinger for flere ejendomme, skal du betale gebyr for hver ejendom.
Du får klagegebyret tilbagebetalt, hvis du får helt eller delvist medhold i din klage. Hvis du klager over flere vurderinger, får du kun klagegebyret tilbage for de vurderinger, hvor du får helt eller delvist medhold i din klage.
Læs mere om klagegebyr
Vi sender dig en afgørelse ca. 12-18 måneder efter, at vi har modtaget din klage.
Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse af, at vi har modtaget klagen.
Ring til os, hvis du har spørgsmål
Har du andre spørgsmål? Så er du velkommen til at kontakte os.
Find vores telefonnummer og åbningstider